Układ hamulcowy to jeden z najważniejszych układów wykorzystywanych w pojazdach mechanicznych, zarówno osobowych, jak i dostawczych oraz ciężarowych. Dzięki hamulcom możliwe jest kontrolowanie i zmniejszanie prędkości, a w sytuacjach awaryjnych można dzięki nim dość szybko zatrzymać pojazd, unikając zderzenia z innym samochodem, potrącenia zwierząt, ludzi oraz zderzenia z innymi przeszkodami. Można śmiało powiedzieć, że prawidłowo działający układ hamulcowy odgrywa bardzo ważną rolę w zakresie bezpieczeństwa jazdy. Nic więc dziwnego, że każdy ma obowiązek posiadać sprawne hamulce w swoich samochodach.
Z czego składa się układ hamulcowy?
W większości popularnych marek pojazdów, takich jak Audi, Volkswagen, Opel, Mercedes, Renault oraz w wielu innych mniej i bardziej znanych markach stosowane są hamulce składające się z następujących elementów:
- klocki hamulcowe,
- tarcze hamulcowe,
- zaciski hamulcowe,
- obwód, w którym krąży płyn hamulcowy,
- korektor rozkładu siły hamowania,
- pompa hamulcowa,
- pedał do aktywacji hamulca i kontroli siły hamowania.
W czasie pracy hamulców, najsilniej eksploatowane są klocki hamulcowe oraz tarcze. Po prostu klocki przy każdym wciśnięciu pedału hamulca ocierają się o tarcze powodując zmniejszenie prędkości czy też zatrzymanie samochodu. Silne tarcie oraz wysokie temperatury generowane w czasie takiej pracy sprawiają, że elementy te ulegają zużyciu.
Wymiana klocków hamulcowych krok po kroku
Klocki hamulcowe należy wymienić, jeśli ich grubość spadnie poniżej 1,5 mm. Zadaniem tym zajmują się między innymi profesjonalne warsztaty z sieci Nexus, które dysponują odpowiednim sprzętem i są w stanie skutecznie wymieniać klocki w pojazdach marki Volkswagen, Kia, Toyota, Audi oraz w autach pozostałych znanych marek. Proces wymiany klocków przebiega w następujący sposób:
- Umieszczenie pod kołami klocków zabezpieczających przed przemieszczaniem się auta.
- Poluzowanie śrub koła, przy którym będą wymieniane klocki.
- Uniesienie pojazdu za pomocą podnośnika.
- Odkręcenie zacisku przy pomocy klucza płaskiego lub nasadowego.
- Cofnięcie tłoczka w zacisku.
- Wyjęcie klocków z jarzma po uprzednim usunięciu zawleczek.
- Montaż nowych klocków w odwrotnej kolejności.
Eksperci zalecają, aby wymieniać profilaktycznie klocki już przy grubości niższej niż 3 mm lub po przejechaniu 20-40 tysięcy kilometrów. Z racji największego zużycia, klocki hamulcowe są elementami, które należy wymieniać najczęściej.
Wymiana tarcz hamulcowych
Tarcze hamulcowe powinno się wymieniać średnio co dwie wymiany klocków. Zwykle zużywają się co 70-80 tysięcy kilometrów. Należy je też wymieniać, gdy są pęknięte, skorodowane lub gdy ich grubość jest mniejsza od grubości minimalnej wskazanej przez producenta. Profesjonalne warsztaty Nexus skutecznie radzą sobie z wymianą tarcz hamulcowych w wielu popularnych markach pojazdów, takich jak między innymi Volkswagen, Skoda, Opel, Ford, itp. Proces wymiany tarcz przebiega następujaco:
- Podniesienie auta i demontaż koła.
- Zdjęcie zawleczki z zacisku i odkręcenie go.
- Wyjęcie klocków hamulcowych (i ich wymiana na nowe - najczęściej tarcze wymienia się razem z klockami).
- Demontaż jarzma zacisku i odkręcenie tarcz (należy ją zdjąć, gdy odklei się od piasty - czasami trzeba sobie delikatnie pomóc młotkiem).
- Oczyszczenie jarzma, zacisku i piasty z rdzy oraz pozostałości po klockach hamulcowych.
- Zabezpieczenie czyszczonych powierzchni smarem ceramicznym.
- Wyczyszczenie tarczy z oleju ochronnego i zamocowanie jej na piaście.
- Montaż jarzma i montaż klocków w zacisku.
- Zabezpieczenie powierzchni styku tarczy z felgą smarem ceramicznym lub miedziowym.
- Montaż koła.
Inne naprawy hamulców
Warto dodać, że profesjonalne warsztaty sieci Nexus dokonują również kontroli stanu i ilości płynu hamulcowego, stanu pompy hamulcowej, przewodów hamulcowych oraz zacisków, które są czyszczone I sprawdzane, czy nie są uszkodzone. W razie konieczności, przy wykryciu nieprawidłowości dokonywana jest naprawa lub wymiana poszczególnych elementów w celu zapewnienia prawidłowego i bezpiecznego funkcjonowania takiego układu. Każdy, kto potrzebuje usług z zakresu serwisu i naprawy hamulców powinien skontaktować się jednym z naszych warsztatów.